Verjommeking

Wat hebben Albert Einstein, Steve Jobs, Jan Hoet, en Jommeke gemeen? Zij dragen/droegen elke dag dezelfde kleren. En zij hebben daar over nagedacht.

jommeke
Ook Filiberke is een aanhanger van de verjommeking.

Ook Mark Zuckerberg van Facebook doet dat en hij verwoordt zijn motivatie zo: “Ik wil mijn leven zo eenvoudig mogelijk maken zodat ik geen onbelangrijke beslissingen moet nemen. Ik wil deze gemeenschap zo goed mogelijk dienen.”

Als je de pompeuze laatste zin even wegdenkt, kom je tot de kern van de zaak: je vereenvoudigt je eigen leven door steeds hetzelfde te dragen. Je hoeft ’s morgens niet stil te staan bij frivoliteiten zoals welke kleur hemd je zult uitkiezen, en of die sokken wel bij die broek passen. Ze passen allemaal bij elkaar want ze zijn allemaal gelijk.

In deze tijden waarin we op elk moment van elke dag keuzes moeten maken, is het erg aantrekkelijk een dagelijkse keuze te elimineren. Hoeveel plaats komt er op die manier in je hoofd niet vrij! Plaats die je kunt vullen met belangrijkere zaken zoals de relativiteitstheorie, de strijd tegen de koningin van Onderland of de vraag of het Facebook-logo geen nieuw lettertype nodig heeft.

Ik noem deze kledingstrategie verjommeking, onze stripheld indachtig. Mijn eigen garderobe is nog veel te verscheiden om er aan mee te doen, maar ik overweeg het wel. Alleen is het in de praktijk niet zo eenvoudig om de verjommeking nauwgezet toe te passen. Wij leven in tijden waarin zelfs saaie winkelketens hun assortiment erg vaak vernieuwen. Zo wordt het wel heel moeilijk een outfit uit te kiezen waarvan je de stukken jarenlang door identieke kunt vervangen.

De logistieke kant heb ik dus nog niet helemaal onder de knie. Misschien moet ik dat friend request van Mark Zuckerberg toch maar eens aanvaarden. Kan ik hem wat advies vragen.

4 gedachten over “Verjommeking”

  1. Elk stripfiguur of elk tekenfilmicoon trotseert al gedurende verschillende decennia zijn media zonder daarvoor aan vestimentaire continuïteit te moeten inboeten. Daarvoor zijn het dan ook stripfiguren met een vooraf gedefinieerd en onveranderlijk karakter die het beeldend verhaal moeten dragen en het de voorspelbare richting moet uitstuwen. Het zijn statische karakters, wars van enige psychologische evolutie; ze gaan dan ook maar moeilijk dood.

    Jommeke dient hier als uitstekend voorbeeld van een psychologisch bitter weinig uitgewerkt personnage; vlak en glad als een spiegel (niet de mijne) dat elke dag met het juiste been uit bed stapt, nooit met narcistisch gestoorde maniakken heeft moeten samenwerken of zich nooit hoeft af te vragen of zijn ouders zijn luilekkerleventje nog gaan kunnen bekostigen met het luizige zelfstandigenpensioen dat Theofiel te wachten staat.

    Jommeke is een omhooggevallen egotripper die de Miekes op hun honger laat, enig kind van zelfverklaarde liberale ouders die te pas en te onpas elkaars weg kruisen in huis, boven hun stand leven en naar eigen goeddunken of op eenvoudig bevel van hun kind in de bres springen om een zoveelste kostelijk avontuur te bolwerken. Het is een nest van koloniale machtswellustelingen, koortsig op zoek naar schatten om de opbrengst systematisch te verduisteren, die zonder enig begrip van humaniteit de zelfkant van de maatschappij verder uitholt, die leefloners als Anatool en daklozen als Kwak en Boemel onder de armoedegrens willen houden en zich daarbij logistiek en ideologisch laten ondersteunen door een malafide Gobelijn die systematisch het tegenovergestelde zegt van wat hij bedoelt, iets wat wij in rationele contreien een vulgaire leugenaar noemen.
    De oppositie in Zonnedorp, een fractie van PVDA Zonnedorp Oost, pleit al jaren voor de ontbinding en de internering van deze toxische clan.
    Dat de heer Jommeke al van 1955 het voornamelijk Vlaamse medialandschap ontsiert met zijn smakeloze en ongeïnspireerde modeopvattingen is één ding, dat hij daarbij de lezers van wie elk gewricht de verkeerde kant opdraait ook in het breed uitlacht, is voor ons een brug te ver. Wij wensen ons dus niet te identificeren met de heer Jommeke of iets dat nog maar raakt aan zijn opvattingen. Wij pleiten voor de diversiteit van humeurtoestanden en bogen op de traditie om op eender willekeurig moment een willekeurige hekel aan iemand te hebben, en vandaag is dat jongeheer Jommeke.

    We voelen ons vandaag agressief en hebben dan ook de kleuren van onze Vlaamse Belangen aangetrokken. Morgen hebben we onze azijn gepiest en gaan we wellicht lichter gekleed,

    Hoogachtend,
    de redactie A,Zyn

    Like

    1. Brammer, als je ergens mee zit, gooi je het maar in de groep, hoor. Het is niet gezond het helemaal op te kroppen.

      Los daarvan ben ik me ervan bewust dat Jommeke niet het beste voorbeeld is. Maar eigenlijk geldt dat voor zovele mannelijke stribhelden. Suske is maar een betweter, Lambik is te dom, Jerom is te karikaturaal, Kiekeboe heeft een te domme naam. Enfin, er scheelt altijd wel iets aan…

      Geliked door 1 persoon

  2. mijn reactie op je artikel was eigenlijk niet meer dan een uit de hand gelopen binnenpretje, toch al minstens ikzelf die daarmee heb kunnen lachen. Ik ga niet gefrustreerd door het leven hoor, maak je geen zorgen. ik had gewoon eens zin om de hoed van een azijnpisser op te zetten, bij wijze van grap dus. Ik kijk al uit naar je volgende blog; de hogeschooltips waren zeer herkenbaar; het is dan ook dankzij gouden tips als de die dat ik mijn hogere diplomas in de wacht heb kunnen slepen/

    Like

    1. Geen zorgen, Brammer, ik had dat van die hoed eigenlijk wel begrepen, maar ik besloot even de hoed op te zetten van hij die jouw hoed niet begrepen had. Zo blijven we natuurlijk bezig.

      De volgende afleveringen worden helemaal anders: er komt er eentje over de Nederlandse spelling, en ook eentje over scheren zoals Crocodile Dundee.

      Like

Plaats een reactie