Externe druk

Externe druk, dat heb ik nodig, dacht ik. Ik gooi het dus op mijn blog, dacht ik. Als mijn drie lezers ervan op de hoogte zijn, moet ik er wel een succes van maken. Bij leven en welzijn, beste fans en volgelingen, haal ik over enkele maanden dus mijn motorrijbewijs.

Op naar het rijbewijs A!

Stap een is alvast gezet. Ik heb de boeken gekocht om me voor te bereiden op het theoretisch examen. Het grootste deel van de theorie is natuurlijk gelijk aan die voor de auto, dus heel nieuw is dat niet.

Ik herinner me wat de grootste uitdaging was toen ik mijn theoretisch examen voor de auto aflegde. Dat examen is lang! Er kwam maar geen einde aan. Naar het einde toe begon ik te snakken naar een pauze en begon ik de vragen veel minder geconcentreerd te beantwoorden. Het is toch nog goed gekomen.

Echt belangrijk

Niet alleen was het lang, ik was er ook ongemeen zenuwachtig voor. Dit was iets wat echt belangrijk was. Het was niet zoals pakweg een sollicitatiegesprek, of een poging geprivilegieerde contacten aan te knopen met een persoon van de andere sekse. Nee, dit was erop of eronder.

Als die job niks werd, kon je altijd nog een andere vinden. Als die jongedame ze alle vijf op een rij had, kon je altijd nog een andere vinden. Een rijbewijs daarentegen, daarvan is er maar een.

En daarom ga ik nu proberen mijn tweede rijbewijs te halen. Dat voor de motor. Strikt genomen is het trouwens mijn derde. Nog voordat ik mijn autorijbewijs behaalde, had ik al mijn AM-rijbewijs op zak. Je zou denken dat een AM-rijbewijs er eentje is dat je alleen in de voormiddag mag gebruiken, maar dat is het niet. Met een AM mag je bromfietsen besturen.

Rechtlijnig

Toen ik studeerde, heb ik een tijdje met een Peugeot Fox brommer gereden. Een zwarte, als ik het me goed herinner. Dat was een leuk ding, en het viel me meer dan eens op hoe ik op een brommer mooi een rechte lijn kon volgen als ik door mijn consumptie van geestrijke dranken de volledige breedte van de stoep nodig had om me te voet voort te bewegen. Dat was handig.

Zo zag mijn Peugeot Fox eruit. Maar het was deze niet. (Bron: jdkmotoren.nl)

Die Fox had een groot nadeel. Als ik hem in de regen parkeerde en ik daarna weer wou starten wanneer hij nog nat was, was dat onmogelijk. De bougie (in het Engels spark plug) weigerde elke spark te geven. De bougie eruit draaien en afdrogen hielp niet, dat ding moest vanzelf opdrogen.

Woestijnvos

Geen probleem, dan parkeer ik hem toch gewoon in een ondergrondse parking, dacht ik. Brommers en fietsen mochten gratis binnen in de parking onder de Kinepolis-bioscoop in Leuven. Dat kwam goed uit.

Toen ontstond er een tweede probleem: de bougie werd in die parkeergarage om de haverklap gestolen.

Dan stop ik toch gewoon altijd een reservebougie in mijn rugzak, dacht ik. Dat ging even goed, tot ook de bougiekop gestolen werd. Daarvan had ik er geen op reserve.

En dat allemaal omdat Peugeot een brommer had gemaakt die alleen functioneerde in woestijngebieden.

Mijn derde rijbewijs dus. Het studeren kan nu een aanvang nemen.

Eén gedachte over “Externe druk”

Plaats een reactie